Inspiration och tips om hur man kan förbereda en bandvagn för skogsbrandsbekämpning

Inspiration och tips om hur man kan förbereda en bandvagn för skogsbrandsbekämpning

I augusti 2014 startade Sveriges hittills största skogsbrand i modern tid. Branden i Västmanland blev startskottet för en ny typ av uppdrag för Frivilliga automobilkåren, nämligen att stötta räddningstjänsten med bandvagnar när det brinner i oländig terräng. Vid branden i Västmanland använde vi flakbandvagnar lastade med 1-2 m2 vatten i IBC-kärl och till dem en bensindriven pump för att kunna bära ut vatten, dra slang m.m. i terrängen och över myrmarker där andra fordon inte kan ta sig fram.  Liknande uppgifter utförde vi under MTE-Jönköpings kommendering nu i våras då det var omfattande skogsbrand i skogen och myrarna utandför Bredaryd i trakterna kring Värnamo i Småland. 

I Västmanland 2014 använde vi flakvagnar från Svenska kraftnät och Trafikverket och i Bredaryd var det vagnar från MTE-Jönköping och från ett par av räddningstjänsterna inom MTE-Jönköping.

 

Något som slagit oss som förare vid dessa insatserna är att nästan alla vagnarna har unika lösningar för hur IBC- och och pump-lösningen fungerar, vissa lösningar bättre och lättare än andra. Med detta i bakhuvudet så började vi skissa på hur vi skulle anpassa två av våra vagnar i Blekinge för skogsbrandsbekäpning.

 

  1. Utrustningen skall vara lätt att monter/demontera på vagnen och skall enkelt gå att flytta mellan olika vagnar.
  2. Utrustningarna skall fungera likadant och vi skall använda samma typ av standardkopplingar (Presal) som räddningstjänsten använder till sina slangar och pumpar.
  3. Påfyllning av vatten i IBC ovanifrån skall till varje pris undvikas så långt som möjligt. Detta pga att det är stora risker med att "brottas" med en brandslang balanserande uppe på en flaklem.
  4. Lösningen skall inte kräva dyra investeringar.

 

Lösningen som arbetades fram av vår verkstadschef Ola Siverman ser ut på följande sätt:

  • IBC-kärl på 1000 liter. Om möjligt försök att använda ett med stor ventil (se bild nedan på svart IBC) då det underlättar montering av slangkoppling.
  • Bensindriven vattenpump från Biltema GP20, kompletterad med snabbfäste för vacumpump se bild nedan.
  • Två armerade sugslangar (51mm diameter) där vi monterat presal-kopplingar i båda endar. Ena slangen används mellan IBC och pump och den andra slangen med bottensil används när pumpen skall puma vatten från ett vattendrag.
  • Skvallerrör permanent monterat på topplocket på IBC-kärlet. 
  • Lös manuell sugpump med snabbfäste. Denna används för att med hjälp av vakum dra in vatten i pumphus och sugslang innan pumpning från vattendrag kan påbörjas.

 

Med denna lösnngen kan vi snabbt och framför allt säkert fylla upp IBC'n med vatten underifrån genom att ansluta den gröna slangen till en tankbil, brandpost, kyrka etc. och tack vare svallerröret så riskerar vi inte att överfylla IBC'n och likadant så riskerar vi heller inte att knyckla ihop den pga undertryck om vi börjar ta ut vatten ur den utan att först ha lossat på locket, ett moment mindre att hålla koll på i en stressad situation. 

 

Det som återstår att göra är att montera snabbfästen på gångjärnen till bakdörren (se bild) på den täckta bakvagnen så att man med ett enkelt handgrepp kan montera bort bakdörren om det är så att vi skall lägga ut slang.

 

Hoppas att denna artikel kan inspirerar er andra där ute som funderar på skogsbrandsanpassningar av era bandvagnar.

 

Jonas Bärnheim

Stolt och nöjd kårchef 

 

 

 

 

 

 

 

 

KÅRNYHETER